top of page

Reis vol bezoeken en nieuwe boekpresentaties

Als ik in mijn laatste reis (september) mensen bezoek die we maandelijks financieel ondersteunen merk ik telkens dat de optimistische stemming over de oorlog, die Rusland tegen Oekraïne al in 2014 is begonnen, steeds zwaarder drukt op hun stemming. Niet in de laatste plaats wordt dat veroorzaakt door de vele begrafenissen van militairen, die letterlijk overal plaatsvinden.

In de huizen die ik bezoek verandert niet veel. Geld voor meubels of nieuwe kleding hebben de mensen niet, ze zijn al blij als ze eten kunnen kopen en de gas- en lichtkosten kunnen betalen. En daarbij hebben ze het maandelijkse financiële steuntje in de rug hard nodig. Echte problemen komen er als er gezondheidsproblemen zijn, en de meesten hebben daarmee te kampen.


Tijdens de weken dat ik in Oekraïne was heb ik enkele presentaties kunnen geven van het boek “Een barre tocht”, dat Emmeline heeft geschreven en in het Russisch is vertaald.


In dat boek bespreekt Emmeline de vertelruimte, die ze in ons huis heeft gerealiseerd. In die vertelruimte ontvangt ze bezoekers en vertelt ze aan de hand van haar schilderijen de Joodse feesten en de Holocaust, met de nadruk op de verbinding die Christenen hebben of horen te hebben met hun Joodse mede-gelovigen.

Het boek heeft veel ingang bij de Joodse Oekraïners. Dat was onze ervaring ook al in Israël, en ook hier in Nederland toen we enkele Joodse bezoekers welkom konden heten.






Wanneer u dit boek zou willen hebben kunt u dit bestellen via emmeline.blok@gmail.com .

Het is in het Nederlands en Russisch beschikbaar. Via dit mailadres kunt u ook een rondleiding boeken in de vertelruimte.


















bottom of page