top of page

Armoede in Oekraïne

Bijgewerkt op: 4 jan. 2020

Zoals het meestal gaat bij activiteiten die je hart hebben: van het een komt het ander. Zo langzamerhand onderhoud ik, Cor, nogal wat contacten met Joodse organisaties zoals Sohnut (Jewish Agency), Hesed (thuiszorg en verdere hulp) en plaatselijke Joodse gemeenschappen. Via hen worden inmiddels rond 40 mensen financieel ondersteund om noodzakelijke uitgaven (eten, verwarming, medicijnen) te kunnen doen. Veel pensioenen en ook invaliditeitsuitkeringen schommelen rond € 50 à € 60 per maand, en daarvan moet alles betaald worden. In de meeste gevallen is dat niet mogelijk, en dus wordt er bezuinigd op verwarming, eten, om maar niet te spreken van het moeten afzien van goede medicijnen. Zulke financiële ondersteuning gebeurt vanuit een jaarlijks budget dat een stichting van mijn familie daarvoor ter beschikking stelt, en ik houd ter plekke de vinger aan de pols of het geld bij de juiste mensen terecht komt.

Toen ik de afgelopen keer rondreisde kwam ik schrijnende situaties tegen. Op medisch vlak en ook in de huizen zelf. Situaties die voor de mensen onoplosbaar zijn. Volkomen vervallen “keukens”, badkamertjes met wc’s die zo’n benaming niet waard zijn, gevaarlijke stroomvoorzieningen, lekkende waterleidingen, ga zo maar door. We proberen of er geleidelijk en mondjesmaat verbeteringen kunnen worden aangebracht.

Ook op medisch vlak is er veel mis. Bijna of volledig blinde mensen door staar. Een vrouw van middelbare leeftijd met een lege oogkas, gevolg van een verkeerde behandeling na een val op tweejarige leeftijd. Een man van 59 jaar oud met een versleten kunstheup, die me hulpeloos vertelde dat zijn leven voorbij is, terwijl een tweede operatie zijn leven mogelijk nog zo kan verbeteren. Een 14-jarig meisje met een beenlengteverschil dat rugklachten veroorzaakt. Bij hetzelfde meisje een noodzakelijke operatie om de stand van haar ogen te corrigeren.

Als u/jij als lezer zo’n schrijnende situatie mee zou willen helpen oplossen door (een deel) van de behandeling te bekostigen, mail me dan( corroos@stichtingdesertrose.org

) en we kunnen dan verdere details en mogelijkheden bespreken.

bottom of page